måndag 24 januari 2011

Än kan de bli större

Häromdagen pratade maken och jag om hur skönt det är att inte längre ha små barn. För hur söta och gosiga de än är de där tvååringarna och fyraåringarna så är det otroligt jobbigt. Been there, done that. Våra barn är nu hyfsat självständiga. De kan tillbringa nästan en hel dag för sig själva utan att göra något väsen av sig, förutom något litet råkurr syskonen emellan. Jag kan laga mat en hel kväll och ingen drar mig i byxbenen.

Men än finns det lite att lära för de små. Att bjuda till. Att vara flexibel. Att bita ihop när det är jobbigt och kallt och man inte vill gå ut. Bara för att någon annan vill det. Empati.

Det gnälls. Det knölas. Det suckas. Någon är trött. Någon är hungrig. Någon är törstig.

Men så här är det. Om gud vill och hängslena håller så åker maken och jag på lördag till andra sidan kontinenten. Utan barn. Det blir ljuvligt. Och längtigt.

3 kommentarer:

BaraJag sa...

Ja jag ska i alla fall göra allt för att ni ska komma iväg ;0))...kram..

Unknown sa...

Wow, åker ni till Sverige själva? Jag längtar faktiskt till den tiden också, när man kan göra lite mer saker på egen hand.
Men jag försöker njuta av nuet, för fy vad tiden går fort! Lovisa har blivit så stor på bara några månader. Men laga mat utan att bli dragen i byxbenet kan jag förstås inte göra än... He, he...

Åretruntparadiset sa...

BaraJag - vi väntar :).

Karin - Nej, andra sidan kontinenten = Whistler och Vancouver! Det ska bli härligt och svärmor är fantastisk som kommer och passar barnen. Och visst går tiden fort, sjukt fort faktiskt... Jag tycker L var en liten bebis alldeles, alldeles nyss! Och snart har du en till. Otroligt!