torsdag 26 januari 2012

Icke tycka om student

Jag pluggar nu. Min tillvaro som hemmajobbande mamma i Kanada is no more. I stället läser jag en lång utbildning vid ett fint universitet, jomenvisst.

Men det var inte det jag skulle berätta. Utan det jag skulle berätta är att det bland vissa föreläsare finns ett häpnadsväckande studentförakt. Det yttrar sig till exempel i att vänliga mail om kursinnehåll och kursmål bemöts med kort ton och spydigheter. Det är trist. Om någon skulle använt den tonen till mig på jobbet hade jag blivit rätt sur och tagit upp saken med vederbörande direkt. Nu är det svårare, för jag är i beroendeställning. Så är det, även om jag på ett vis också är kund eftersom jag investerar dyra pengar i en utbildning. Så jag tränar på att bita ihop och sitta på händerna för att inte svara något med bett i. Helst inte svara alls. Helt nytt för mig faktiskt. Hur det går? Oväntat bra.

Update: Kom att tänka på att jag tränat på detta tidigare. Jag har ju varit konsult. Och då var det stundtals ännu värre. Jag erinrar mig kunden som använde uttrycket "konsultjävlar". Och som skrek så när hon ringde att man fick hålla luren en meter från örat.

Inga kommentarer: