måndag 11 juni 2012

Förnuft och känsla

Det är min Större det. Idag dominerade förnuftet. Hon är allt sin mors dotter. Dagen tillbringas på Grönan. Det är mentordag med skolan och de ska sätta sprätt på under läsåret genom hårt arbete förvärvade klasskassepengar. Vädret såg hotfullt ut i morse. Och det regnade, lugnt sagt, en del igår.

Så Större tog regnjackan. Ja, jag ska erkänna att jag frågade henne om hon skulle ta den. Bara lite uppfordrande. Men det hade hon redan tänkt på. Och i bilen på väg till skolan sade hon tyst: "Jag kan se dem, alla de där tjejerna, när de står där under tak i regnet och fryser. Och jag har min regnjacka." Och så fnissade hon lite. Och konstaterade att hon är på Grönan för att åka grejer och inte för att se snygg ut.

(Mindre, som också skulle på uteaktivitet, var inte lika villig att ta med regnjackan. Den stoppades längst ned i väskan där den antagligen får stanna. De är olika, mina döttrar.)

Inga kommentarer: