måndag 30 augusti 2010

Groundhog eller marmot

Faunan i Montreal är lite annorlunda än hemma. Framför allt är det de vanligaste djuren som är lite andra än i Sverige. Harar till exempel har jag inte sett några här ännu. Eller rådjur - de finns inte alls här så det skulle vara konstigt förstås...

Men det finns ekorrar en masse det har ni förstått. Och tvättbjörnar. Skunkar. Och så finns det murmeldjur. Groundhogs kallas de på engelska och marmot heter de på franska. En del är tama. Som denna som jag träffade på La Ronde. Söt, va? Han tiggde så klart. Och ja, jag klappade honom. Och till er som ryser och tänker att han säkert har loppor så säger jag bara live a little. Walk on the wild side!


Dricker ur en vattenpöl.


Det gula är min klänning. Systerdotterns barnvagn till vänster. Och så Scoobys fot. Scooby? Ja, den som systersonen vann. Size small child.


Min fot. Och murmeldjuret...

2 kommentarer:

anna of sweden sa...

Hej hej! Hittade hit från Saras blogg (Looking for Sara).
Gillar din blogg och ska kika runt lite.

Hälsningar från Anna i Philadelphia (som också vet hur det är att flytta en familj från den ena kontinenten till den andra).

Åretruntparadiset sa...

Anna - välkommen!