fredag 6 mars 2009

Hungrig ungdom tillhandahålles

Igår träffade jag en ung man. Han imponerades stort när han fick höra att jag jobbar med marknadsföring. Det tändes ett hoppfullt ljus i ögonen på honom, han oooade och aaaade och sade sån't som "åh, vad coolt" och "guuu vad häftigt att få göra något som verkligen är spännande".

Jag fick lägga band på mig rejält och bita mig i tungan för att inte sprida 40-årings-cynismer omkring mig. För det är ju kul. Och omväxlande. Och bra pengar ("inte för att jag vill vara personlig och privat och så men vad tjänar man på ett sånt där jobb?").

Och så bad han att jag skulle lägga ett gott ord för honom om det dök upp någon lärlingsplats eller någon traineeplats. Och det gör jag så gärna. Den där killen skulle jobba häcken av sig för en chans, det vet jag. Men han kommer inte att få det så lätt, med utländskt namn och ett utseeende - om än icke alls oävet - som ger associationer till dörrvakter och inte till hippa reklambyråjobb.

Men håll i er. Det förvånar mig inte om han lyckas. Han säljer idag, med driv och framåtanda. Framgångsrikt! Och han är beredd att göra det mesta. Jag gjorde det jag kunde och bad honom skicka mitt cv när han filat färdigt på det. Jag ska nog kunna fixa till det lite, sedan får han ringa och sälja in sig, det klarar han säkert alldeles på egen hand.

Någon som behöver en kreativ resurs? En drivapåare? Har en i rockärmen!

Inga kommentarer: