måndag 29 november 2010

Listan. Dag 1 - Presentera dig själv

Att skriva en presentation av sig själv är sannerligen inte lätt. Vad ska man fokusera på? Svenskar siktar gärna in sig på ålder och yrke. Men ingen av dessa två attribut är egenskaper egentligen. Ålder, jaha? Det säger inget om mig. Jag var yngre förut och snart är jag äldre. Så mycket ändras jag inte av det. Yrke? Jo, jag har ett. Eller hade. Men nu gör jag något annat. Och snart något annat igen.


Men så. Någonstans måste jag börja. Med här och nu bestämmer vi. Jag bor i Montreal. En smältdegel till storstad i nordamerika. Maken jobbar här och jag följer med. Jag hämtar och lämnar barn, fyller kylskåp, läxer läxor, skriver matlistor och sköter det administrativa. Jag njuter. Av lugn och ro, av kravlöshet och paus. Osannolik, tillfällig lyx.


Jag har en historia också. Kommunikation, PR, konsult, anställd. Webb, mycket webb. Jag vill inte riktig släppa det där, men jag vill mer också. Vad? Jag vet inte än. Vi får se vart livet tar vägen med mig. Eller snarare, vart jag tar vägen med livet. Jag letar efter vägen och har hittat en liten slingrig stig. Den går genom snår, men jag ser något som lyser genom dem.


Jag är kärleksfull och beroende av mina vänner. Av min familj. Jag är smart och fattar fort och ser sammanhang och samband. Någon annan får gärna befatta sig med detaljerna. Nitty gritty, inte för mig. Och så har jag väldigt kort stubin och blir jättearg. Men för det mesta är jag snäll. Kanske till och med lite för mån om att alla ska ha det bra. Och glad i mat, dryck, bak och hemmaliv. Och i skidåkning, dykning och i att sitta i en stol i varm skugga och prata i timmar.


Till sist är jag 42 och har två barn och man. Men vem bryr sig som sagt. Egentligen?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åhhh!
Du har äntligen börjat på listan, hade nästan gett upp ;-)

Åretruntparadiset sa...

Brysselkakan: Bättre sent än aldrig :).

anna of sweden sa...

Haha. Jag säger som Brysselkakan. Äntligen! :)

Åretruntparadiset sa...

Anna: :-)