tisdag 6 oktober 2009

Barn, barn och flera barn

Idag hade jag anmält mig för att vara volontär på skolan. Det var photo day, och fotograferna (2 stycken) behövde assistenter. De hade inga med sig själva, utan assistenterna var jag och en förälder till.

Vilket arbete. Jag blev helt genomsvettig av att få alla barn att se glada ut, stå på rätt sätt för perfektionistfotografen och hålla reda på alla deras uppgifter, rätt barn på rätt plats och så. Du milde. Nu har jag sett ALLA barn på flickornas skola. Jag kan således göra en uppskattning. Av 200 barn så ser kanske 20 europeiska ut. Kanske 50-75 stycken har japanskt, koreanskt eller kinesiskt ursprung. 10-15 stycken är flickor med hijab. Massor av barn är svarta och har mer eller mindre intrikata flätor i håret. Resten är odefinierbart svarthåriga bara med mörk hy. På skolan fanns 2 ljusblonda barn, ett i kindergarten och ett är Fröken Större.

Men goa, snälla och blyga för fotografen var de allihop. Men efter att ha stått upp från kl 8.00 till 14.20 utan rast eller lunch så är jag mör och väl förtjänt av en latte och en pecan tarte. Snart dags för kvällspasset, idag har Fröken Större läxa i alla ämnen. Bara att bita ihop.

Inga kommentarer: