torsdag 22 oktober 2009

Ett komma eller en punkt

Det är en väldig skillnad. 46,25 blir till exempel i RBC:s banksystem 4625 eftersom någon finnig idiot till programmerare inte haft fantasi nog att föreställa sig att det finns folk i världen som inte använder punkt före decimalerna utan komma. Men konstigt nog blev talet alltså inte heller 46.250 vilket ju hade varit logiskt. Varför godkänner systemet överhuvudtaget kommat? Jag borde ju få ett felmeddelande tycker jag?!

Hursomhelst har jag i stället för 46,25 betalat 4.625 för min senaste faktura till Videotron, kabel-teve-operatören. Och vi snackar kanadensiska dollar, sisådär sju kronor värda för var dollar.

Gör inte så, hörni. Inte om ni tycker att ni redan har tillräckligt med administrativa problem med banken och alla andra instanser.

Jag sliter mitt hår.

Inga kommentarer: