onsdag 19 mars 2008

Morgonstund har guld i mun

Jag har mycket att göra just nu. Riktigt mycket faktiskt. Parisresan i nästa vecka ligger precis före en skarp deadline och det är lite tungt att hinna med.

Ett problem är att jag inte kan jobba på kvällarna. Det beror inte på något praktiskt alls, utan helt enkelt på att hjärnan lägger av vid niotiden. Den börjar jobba långsammare, går ner på riktigt lågt varv för att så småningom bli helt tyst. Nollställd. Och då är det sannerligen ingen idé att jobba.

Den alltid hjälpsamme maken kom då med ett gott råd. Kliv upp riktigt tidigt på morgonen i stället. Precis som du gjorde när du pluggade till tentorna på universitetet.

Sagt och gjort. Igår och imorse har jag stigit upp klockan fem. Och det fungerar faktiskt riktigt bra. Det blir en hel del gjort under morgontimmarna. Snart är det ju ändå påsk och jag är ledig.

3 kommentarer:

Kajsa sa...

Vet du, jag tror det är sunt att hjärnan lägger av vid nio. Nån gång måste den ju vila! Om det sen är framför några av snitt av top model, american idol eller big love, eller i sängen, spelar mindre roll.
Och när ni väl sitter på planet kommer du att glömma deadlinen för några dagar. Jag lovar!

Kajsa sa...

En sak till bara: så du klev upp tidigt för att plugga när du gick på universitetet? Själv sov jag alltid till kvart i nio *drömmer mig tillbaka...*

Åretruntparadiset sa...

kajsa: Innan tentorna, ja. Tur att det inte var så många salstentor, för den kunskapen kan ju aldrig ha fastnat. Annars sov jag gott jag med faktiskt :).