måndag 14 april 2008

I lågornas sken

Såpoperan fortsatte i helgen.

Trots brandkårsutryckning häromdagen laddade grannen som jag så riktigt misstänkte för en ny brasa. I lördags morse toppade han den med en rejäl dos isoleringsmaterial av typ Gullfiber. Sedan tände han på.

Enveten som jag är ringde jag till jourhavande brandman ännu en gång. Redogjorde för ärendet, upplyste om att grannen där de varit och släckt häromkvällen eldade igen. Frågade försynt "men det kanske var en kollega till dig?". Brandmannen lät undslippa sig en djup suck och sade sedan tungt: "Det var jag."

Han ville att jag skulle ringa polisen. Och polisen kom. Grannen släckte. Fast bara nästan. För så fort polisen åkt så släppte han vattenslangen och började nöjt rota runt i sin brasa som villigt tog sig. Han kan ta sig i brasan tänkte jag (förlåt, det gick inte att låta bli). Ringde polisen igen eftersom det bolmade tjock, giftig, svart rök. Efter ytterligare någon timme till kom de tillbaka, och då hängde smockan i luften.

Men skam den som ger sig. Igår flyttades förkolnad brasrest till containern som konstigt nog stått på grannens framsida hela tiden. Underliga äro grannarnas vägar.

Update: Jag har glömt att säga att han en dag hade sågat av de tre fina äppelträd han hade på tomten en halvmeter upp. Tre rediga stubbar har han nu i stället som han kämpar med att såga av med en sketen liten bensindriven motorsåg. Han har karvat i en vecka nu, var kväll. Fråga mig inte varför han högg ner dem. Jag kan för mitt liv inte begripa det.

Inga kommentarer: