tisdag 20 maj 2008

Det surfas på arbetstid

Upprörda känslor. Det surfas på arbetstid. Nästan en timme om dagen. Arbetsgivare funderar på att stänga av internet eller åtminstone blockera vissa sajter.

Man kan lägga många aspekter på detta. Jag får vibbar från min ungdom, då jag extrajobbade på ett företag som stansoperatris. Vi satt fem-sex personer i ett rum, och vi fick helst inte prata med varandra, för då kunde det bli fel. Lyssna på radion var förbjudet. Detta trots att damerna som jobbade där skulle kunnat stansa rätt i sömnen. VD hade eget rum (så klart!) med mörkbetsade möbler, svensk flagga på skrivbordet och kungaparet i guldram på väggen.

Jag fattar självfallet att man inte kan ägna flera timmar om dagen åt facebook, forum och bloggeri. Men att reglera den minut per timme jag ägnar åt att kolla bloggar eller tio minuters internettande då och då, det är lika löjligt som att kategoriskt förbjuda privata telefonsamtal på jobbet eller samtal med kollegorna.

När jag är i en intensiv arbetsperiod så tänker jag på jobbet hela dagen, och ibland litegrann även på natten. Hjärnan jobbar intensivt med problemlösning. Det är en arbetssituation som är oerhört vanlig idag, och nästan legio för krävande jobb. Så länge det är ok, så måste det också vara ok att återhämta sig en stund framför datorn på jobbet på kontoret. Sätter chefen sedan tillsammans med mig tydliga mål och jag uppfyller dem så borde detta inte innebära några som helst problem.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=771351

3 kommentarer:

Anna sa...

Håller med dig!

Och om nätsurfande upprör, så borde sannerligen rökning på arbetstid också förbjudas.

Åretruntparadiset sa...

anna: Precis! Rökning, småprat, kaffedrickande och telefonpratande. För att inte tala om okynnessittande på toaletten.

Kajsa sa...

Skriver under på allt du säger!