onsdag 6 maj 2009

Vådan av att köra bil till jobbet

För några år sedan var jag mer av en typ A-personlighet, men idogt arbete har förskjutit mig mot en mixad typ A och B. Men ett stressmoment har jag fortfarande svårt att tåla - att köra bil till jobbet.

På min väg till jobbet kör jag via två rondeller. Jag brukar lägga mig i vänsterfilen både innan, mellan och efter dessa rondeller för att förbereda mig för en vänstersväng längre fram. Men det retar nästan alltid någon irriterad karl (alltid!) att jag ligger i vänsterfilen, trots att jag kör rätt fort på morgnarna.

Idag hamnade jag av någon anledning i högerfilen. Jag vet inte riktigt varför. Jag körde igenom rondell ett och två och skulle sedan byta fil. Och blir inte insläppt. Jag försökte köra aggressivt och klämma mig ut, men trots kläm och aggressivt blinkersblink i flera hundra meter hände det ingenting. Nada. Zip. Nil.

Jag var så förbannad att jag både hytte med näven och gjorde andra ilskna gester, och blev till slut insläppt. Varpå jag vid nästa rödljus körde ikapp och om alla idioter i vänstersvängsfilen (som man alltså inte kommer åt från högerfilen).

Arg som ett bi fick jag sedan se en gubbe som klämde sig förbi vid nästa stora rödljus genom att lägga sig bakom en bil som skulle svänga vänster och klämma sig förbi alla andra som snällt stod i kö för att köra rakt fram.

Vilka nötter. Klockan var 7.15, solen lyser och det är vår. Har de en så desperat dödslängtan att de måste köra på det där viset? Varför? Det är obegripligt. Obegripligt är också varför jag blir så arg. Måste fundera mer på det.

Förresten, man kan testa det där med typ A och typ B. Gör det!

2 kommentarer:

Kajsa sa...

Andas djupt. Släpp ned axlarna. Slappna av i käkarna...

Åretruntparadiset sa...

Kajsa: Sagt och gjort.