måndag 24 augusti 2009

Att betala hyra

Vi har inte fått hyran för innevarande månad betald av vår hyresgäst. Jag tackar min lyckliga stjärna för att hyresgästen är en "nästan-kollega" till maken och därför vet vi att vi FÅR pengarna vi vet inte bara när, annars hade jag oroat ihjäl mig.

Nu tycker jag mest synd om den stackars hyresgästen. Första månadshyran är dubbel, det ska också betalas deposition. Den ska betalas av hyresgästens kanadensiske arbetsgivare som i sin tur använder sig av någon form av agent. Vi fyllde i god tid i en blankett med en hel hop bankuppgifter och dessutom skickade vi en faktura - allt på begäran av dem. När sedan datumet för hyrans betalning närmade sig (den 1:a) så väntade vi och väntade och väntade. Inget hände. Vi åkte på semester, och då plötsligt ringer en re-location-konsult från Sverige som hjälper hyresgästen där och säger att det saknas någon underskrift på ett kontrakt. Det är alltså sisådär två veckor efter den första då hyran skulle ha betalats.

Vi ber att få veta vad som saknas, och inget händer. Så i fredags ringer de igen, både från re-location-konsulten och från agenten. Nu ska vi fylla i en helt annan blankett för betalningen har inte passerat deras audit. Kommer de på NU?! Jag undrar om de fattar att jag enligt svensk lag har all rätt att slänga ut hyresgästen på gatan, vilket jag självfallet inte gör, men ändå.

Och för att kunna skriva på en blankett så måste den först skrivas ut, och sedan scannas in och skickas. I helgen inköptes således en skrivare. Men nu är målaren här och alla sladdar urdragna utom den jag surfar på. Det får bli senare.

Och imorse fick jag följande mail från hyresgästen: The money should finally have been transferred last Friday. Can you confirmed that is really done?

Tror ni att den ena handen vet vad den andra gör? Det tror inte jag. Det blir spännande att se hur det går med nästa månads hyra. Puh.

2 kommentarer:

microhem sa...

Med lite tur kanske ni får två månadshyror? Vore väl smaskens? De får skylla sig själva då anser jag.

Åretruntparadiset sa...

microhem: Man får 'la se...