onsdag 13 oktober 2010

Morgonpigg och motiverad

Det är inte utan att man undrar vad de har för trick på skolan. Hur har de förvandlat min unge till en hypermotiverad, driven och positiv mönsterelev? Hur gick det till?

Nu gör hon extramatte på kvällarna "för att det gör det lättare att somna" och skriver extraskrivläxa (ett slags dagbok) både på morgon och kväll. Förunderligt. Boken hon lånade hem från skolan igår har hon läst så snabbt hon kunde för hon ser fram emot att skriva sin book report. (För vilken hon för övrigt behöver en flingkartong. Skumt.)

Allt detta helt utan påpekanden från mig. Som annars fått lirka och tjata med läxan sedan hon började sexårs.

Här sitter hon med morgonens skrivövning. Och korvmackor.

3 kommentarer:

Foo Bar sa...

Jag vet vad det är för "trick". Skolan i Kanada ser i mycket ut som skolan såg ut i Sverige INNAN de började experimentera med den. Tyvärr så verkar dessa experiment leda till en sämre skola både för lärare, föräldrar och elever. Så vem är det som tjänat på experimenterandet, politiker, forskare, facket, tyckare? Jag vet inte, det enda jag vet är att den Kanadensiska skolan verkar göra det mesta rätt medan den Svenska skolan verka göra så mycket mindre rätt...

Foo Bar sa...

Ps. Jag vet vad flingkartongen skall användas till. Läraren erbjuder barnen ett antal olika alternativ för hur de kan skriva sin book report. Ett av dessa alternativ är i form av en cerial box. I så fall skall de klä ett flingpaket med vitt papper. Loggan skall ange bokens titel. Innehållsförteckningen skall ange huvudpersonerna. Baksidan skall beskriva bokens innehåll och i lådan skall läggas några föremål som representerar viktiga inslag i boken. Alla de andra alternativen är minst lika kreativa och det fanns mer än åtta olika att välja på (jag kommer inte ihåg allt). De var alla utmande på olika sätt, vissa mer inriktade på det skrivna ordet osv. För mig är det ganska talande för hur de får ungarna motiverade. Utmanade och kreativa uppgifter som bejakar barnens olikhet, inslag av tävlingsmoment samt feedback i form av konstruktiv kritik men även skriftliga betyg och detension. Politiskt inkorrekt i Sverige och därför otänkbart i den Svenska skolan. Jag kan bara konstatera att min dotter var omotiverad i Sverige och motiverad i Kanada. Kanske skulle det vara annorlunda för ett annat barn men jag vet inte. När det gäller engagemang och motivation så är vi ganska lika vi människor...

Åretruntparadiset sa...

Foo Bar: Tack för infon om flingkartongen. Och dina tankar!