söndag 10 april 2011

Grön i synen

Hon står och biter sig i läppen. Tårarna kommer när som helst. Bästa kompisen som just fått en kanin i födelsedagspresent frågar "vill du hålla". "Nej" säger hon och muttrar sedan tyst att "hon har hållit i kaniner förut". Läpparna darrar. Alla på kalaset drar i henne. "Kom Mindre! Kom och klappa den! Vill du hålla? Så vi kan ta en bild?"

Men det går inte om man önskat sig ett djur med päls så länge man kunnat tala. Och inte fått något eftersom en av familjemedlemmarna ofelbart nyser, snörvlar och får röda ögon av den goa, mjuka pälsen. Och det går inte att hålla tillbaka tårarna längre. Hon gråter. Snyftar hysteriskt. "Jag har aldrig varit så avundsjuk i hela mitt liv. Jag ville ha en vit kanin. Som skulle heta Marshmallow."

Så fick hon berätta. Släppa ut känslan. Den blir inte mindre för det, men kanske lite mindre förbjuden. Och det blev en bild till slut. Kanin i famn, sorg i blick.

5 kommentarer:

malin2 sa...

Lilla gumman!
Krama om henne.

Åretruntparadiset sa...

malin2: Det ska jag göra. Och efter idogt googlande har jag funnit att man kan hyra sommarkanin. Kanske en idé, för då kan de bo ute på sommaren...

Lo sa...

Å. Får lite ont i magen, kan känna både hennes avundsjuka och mammakänskan... Men kaniner kan faktiskt mycket väl bo ute året runt!

mimmimia sa...

Så fort ni kommer hem ska jag köpa en jättestor vit utekanin som ni kan ha på innegården åt lilla söta pluttan. Som inte är så liten längre :)
Kram från faster.

Åretruntparadiset sa...

Lo: Jag har lärt mig det nu!
Mimmi: Vi kan väl få hyra en först och se om hon tröttnar ;).