onsdag 11 februari 2009

Lediga vårvintrar

Det borde vara regel att man inte skulle behöva jobba i februari - april. Jag säger det med auktoritet. För jag har erfarenhet. Dagar som denna, när jag sitter vid kökbordet och jobbar (nåja, jag ska) känns det som det naturliga tillståndet. Ljuset som kommer tillbaka utanför fönstret. Snöflingor i luften. Sol som tittar fram (inte idag). Fåglar som vårpiper av pur livsglädje (ja, vad vet jag, men det lät bra).

Så började jag summera mina vårar de senaste tio åren:

Vårvintern 00 - föräldraledig med Fröken Lite Större
Vårvintern 01 - jobbade
Vårvintern 02 - sjukskriven på heltid, gravid med Fröken Mindre som är född i april
Vårvintern 03 - arbetslös/föräldraledig (uppsagd under föräldraledigheten)
Vårvintern 04 - jobbsökande mars - april
Vårvintern 05 - jobbade
Vårvintern 06 - jobbade
Vårvintern 07 - långresa januari - april
Vårvintern 08 - jobbade

Av nio möjliga mars har jag varit "ledig" fem. Undra på att det känns som det känns.

Inga kommentarer: