lördag 10 januari 2009

En del böcker läser man fortare än andra

Helt enkelt för att de är bättre. Trots att jag försöker bromsa upp läsandet för att dra ut på njutningen, så far ögonen framåt, framåt över bokstäverna. Kan inte vänta.

Igår kväll klockan tio började jag läsa Nattfåk av Johan Theorin. Ögonen föll ihop så jag läste nog inte mer än en halvtimme eller så på kvällen. Men för en halvtimme sedan var den utläst. Sträckläst på morgonkulan alltså.

Spöklik och intensiv drar historien på som ett godståg med trasiga bromsar. Boken tuffar på ett rasande tempo och det är omöjligt att lägga ifrån sig den. Nu känns det så där tomt som det bara gör när man avslutat en riktig läsupplevelse. Och Skumtimmen, hans första bok, har jag redan läst.

Ack, att man ska behöva vänta på nästa bok av Johan Theorin. Jag rekommenderar den. Nattfåk, alltså.

3 kommentarer:

Kajsa sa...

Sa ju det.

Du har väl läst hans första? Annars är det bara att låna.

Kram!

Kajsa sa...

Ja, nu läste jag lite noggrannare - du HAR läst skumtimmen. Osis!

Åretruntparadiset sa...

kajsa: Det har ordnat sig, jag är nu inne på nästa lånebok från dig. Tack för det.