tisdag 29 september 2009

Kulturchock modell mindre

Jag har märkt att anfallen av kulturchock ibland kommer oväntat. Ikväll damp den ner i skallen på mig. Det är inget otrevligt som hänt, tvärtom, men jag är förlamande trött. Jag tog bilen idag och körde ut för att träffa en person jag bara mött hastigt tidigare. Vi träffades hemma hos henne och åt sedan lunch tillsammans och åkte på en liten biltur. Vi gick i ett par affärer. Sedan körde jag hem, blev försenad och kom sisådär sju minuter för sent till skolan och fick hämta en förtvivlad Fröken Mindre på expeditionen i skolan och en inte alls oroad Fröken Större utanför skolan. Hon hade dock sällskap av en mycket snäll brasiliansk kvinna och hennes dotter som var på fikadejt hos oss i lördags, de stod där för att hålla Fröken Större sällskap tills jag kom. De hade dock missat att Fröken Mindre kommit ut med sin klass och gått in igen. Förvirring.

Sedan har vi läst läxor i ett par timmar, matte och engelska ordkunskap för Fröken Större. Och nu är jag trött. Hypertrött. Garanterat en följd av att ha kört långt i montrealtrafiken, träffat en tidigare okänd människa och till sist kommit för sent till skolan utan att jag på förhand visste vad som skulle hända när en sådan sak hände.

Slut som artist. Tror att ett avsnitt av Flipping Out kan hjälpa.

2 kommentarer:

Mia sa...

Det är svårt att föreställa sig hur uttröttande det är att byta land. Vi (som flyttade till London), tyckte att "ja, men det är ju ingefär som Sverige, ligger i Europa och Engelska kan vi ju!", var verkligen helt otroligt trötta i ca 8 månader. Men en dag släppte det och man insåg att det nya kändes hemma. Håll ut och vila mycket. Glöm inte heller att klappa dig själv på axeln, du klarar dig galant! :)

Åretruntparadiset sa...

Mia - tack för din uppmuntran. Ja, jag försöker klappa mig själv på axeln då och då. Och jag pussar mycket på barnen.