torsdag 24 september 2009

Silver-Subaru med Svensk i Storstaden

Tänkte imorse på hur man acklimatiserar sig omedvetet, helt utan att det märks. När jag körde flickorna till skolan (ja, jag körde till skolan, varför är en lång historia som innehåller komponenter som "halsont" och "vill inte") tänkte jag på att det inte känns ovant längre. Min gata i stan, liksom. Bara vant. Man vänjer sig alltså. Jag kommer säkert aldrig att vänja mig vid trafiken där motorvägarna korsar i idiottrafikplatsen på Autorote Decarie men jag har vant mig vid innerstaden och jag har vant mig vid våra kvarter.

Jag vet hur korsningarna funkar, jag vet hur man ska reagera på ljusen och hur man gör vänstersvängar. Jag har inte lyckats lista ut vad det betyder när det är grön blink innan det blir fast grönt dock, men jag gör som alla andra och kör ut fast lite försiktigare och det verkar funka.

Jag har lärt mig att stanna vid alla stoppskyltar och att högerregeln inte gäller då utan att det är först fram som har företräde i fyrvägskorsningarna. För övrigt en mycket smart regel. Jag börjar också vänja mig vid att det tar en evighet för folk att komma igång vid rödljusen. Det beror nog på alla automatväxlade bilar. Maken kommer inte att vänja sig vid det, det vet jag.

Men framför allt har jag lärt mig när man absolut inte ska ta bilen (nästan jämt) och jag är innerligt tacksam för att jag klarar mig utan den 90% av dagarna.

2 kommentarer:

NETTAN sa...

Grön blink innan fast betyder OK för vänstersväng, alltså mötande trafik har fortfarande rött medans det blinkar grönt. När det fasta gröna börjar får mötande grönt också :)
Behöver du köra upp för nytt körkort i Quebec förresten? Det fick jag göra här. Här i Ontario är det även tillåtet att svänga höger när det är rött, men det tror jag int det är i QB.

Sudbury-Nettan

Åretruntparadiset sa...

Nettan: Tack för upplysningen! Det är alltså samma när det blinkar grönt som när det är grön pil och grönt ljus samtidigt.

Jag har ett internationellt körkort som räcker ett år så jag hoppas slippa detta år åtminstone. Kanske hinner jag förnya det i Sverige nästa gång vi åker dit så jag slipper köra upp här, ska kolla upp det.

Man får inte svänga höger vid rött här i Quebec, det är helt rätt. Men jag visste att man fick det i USA, intressant att det är olika mellan provinserna...