tisdag 15 september 2009

Kulturellt värre


I helgen var vi på balett. På omvägar har vi här lärt känna en dansare vid Les Grands Ballets Canadiens de Montréal och i helgen fick vi biljetter till en föreställning. Det var alldeles fantastiskt. Sedan tidiga ungdomsår är jag svag för både opera och balett. Det beror väl antagligen på att jag spelat en och annan ton i mina dagar.

Föreställningen visade sig vara en workshop, där dansarna själva - i princip på sin fritid - koreograferat ett antal dansnummer för sina kolleger. Ljuvligt mångfacetterad contemporary dance framförd av de extremt skickliga.

Nu ser vi fram emot att se vår nye vän i Nötknäpparen till vintern. Jag kan varje ton i Tchaikovskijs musik efter att jag pryat i orkesterdiket på Kungliga Operan när jag gick i åttan. De genrepade Nötknäpparen och jag såg den tio gånger i rad. Fortfarande sätter jag på CD:n med musiken så fort jag behöver lite pepp, den är ljuvligt rytmisk och mjuk och hela jag blir på gott humör när det blir Blommornas vals.

Update 1: Hittade den på Youtube. Inte så förtjust i koreografin just här, den är lite för eterisk och matchar inte den enormt maffiga musiken med sitt oslagbara crescendo. Sitter här med gåshud på armarna.

Jag har tillfälligt glömt bort hur man lägger in youtube-videos och bäddar in dem, så här är länken.

Bilden lånade jag från Grand Ballet.

Inga kommentarer: