onsdag 8 oktober 2008

Bakslug?

Jag råkade på en sida som beskrev mitt stjärntecken; Skorpionen.
Och fick finna mig i att bli beskriven som bland annat bakslug och intensiv. Vad tror ni gott folk? Ligger det något i detta? Själv känner jag bara igen mig delvis. Jag är till exempel (numera) inte svartsjuk. Men självklart utåtriktad och intelligent :). Varför är det förresten så att skorpionkvinnan tydligen är "bakslug" medan skorpionmannen är "smart". Skorpionkvinnan är "destruktiv" medan skorpionmannen "kämpar till slutet".

Se själva:

Allmänt: För skorpionen finns inget mitt emellan, bara antingen eller. Han älskar och hatar med samma glöd. Han är analytisk, skarpsint och genomskådar allt och alla. Skorpionen tål inga hemligheter om det inte är hans egna. Skorpionen avslöjar aldrig sig själv men kan heller inte ljuga. Skorpionen grubblar ständigt på de stora livsfrågorna och forskar och går till botten med varje problem. Skorpionen passar ihop med: Kräftan och Fiskarna.

Skorpionkvinnan är känslomässig, intensiv och bakslug. Hennes humör pendlar hela tiden och hon kan ibland vara mycket destruktiv. När hon känner sig hotad blir hon farlig och försvarar sig med sin giftgadd. En Skorpionkvinna är oerhört svartsjuk och glömmer aldrig vad som hänt. Om någon sårat henne och hon är på krigsstigen är det bäst att hålla sig undan. Skorpionen är utåtriktad, intelligent och har ett högt utvecklad intuition. När hon väl har var valt en partner är hon honom trogen och när det gäller vänskapen är hon väldigt lojal.

Skorpionmannen är oberäknerlig och smart. Han glömmer aldrig en oförrätt, men minns varje vänlig gest. Att ge upp existerar inte i Skorpionmannens liv och om det blir strid kämpar han till slutet. Det går inte att lura en Skorpionman, varken på pengar eller kärlek. Han genomskådar varje försök att komma åt honom och hans hämnd blir skoningslös. Med koncentation och energi sätter han sig in i varje utmaning som intresserar honom. Det skall vara med passion annars får det vara.

4 kommentarer:

Anna sa...

Intressanta aspekter. Reklamera texten ur genusperspektiv!

Stjärntecken som stjärntecken; spelar könet någon roll?!

Jag som oftast känner igen mig i Skorpionbeskrivningar känner mig... attackerad. Lite väl aggressivt, eller hur?

Åretruntparadiset sa...

anna: Visst lät det lite... argt?! Nåväl, det kom ju inte direkt från en faktagranskad källa =)

Votum bloggar sa...

Hrumpf... Jag vet inte riktigt om jag gillar beskrivningen om tecknet jag är född i... Jag skulle gärna vilja säga att det inte stämmer in på mig men tyvärr är det rätt likt mig. Eller inte. Fast det kanske inte stämmer på alla? Inte ens på Åretruntparadiset kanske?

Åretruntparadiset sa...

votum: Det råkar ju faktiskt vara så att den där skorpionmannen är en ren beskrivning av dig, det ser jag ju nu. Faktiskt. Men beskrivningen av mig är sådär... Jag är åtminstone inte bakslug, så det så :).