måndag 6 oktober 2008

Läst: I huvudet på en mamma - Hanne Kjöller

Nu har jag plöjt igenom Hanne Kjöllers I huvudet på en mamma.

Den var lättläst och jag läste hela på en helg, vilket på ett vis är lite förrädiskt eftersom boken ger en del att tänka på. Jag tror jag läser om den rätt snart.

I det stora hela uppfattar jag bokens hela poäng som att vi ska njuta av nuet, våra barn och att vi fått dem och inte gnälla så förbaskat. Och jag tycker att Hanne på många sätt träffar mitt i prick.

Hon tycker att vi krånglar till saker och ting vi mammor (och pappor också, tänker jag) - och det gör vi ju också. Att vi är urusla på att ta för oss och må bra själva, och att vi när vi gör det måste sällskapa med mammaskulden. För en riktigt bra mamma offrar sig för sina barn.

Det finns stycken där jag är lite mer osäker på om jag håller med Hanne, men det är ju befriande eftersom jag tvingas tänka efter. Hon resonerar klokt kring curlingbegreppet, kring det heliga moderskapet och dagens anknytningsteorier, kring utmattning och depressioner och kring delad föräldraledighet - och hon gör det bra.

I huvudet på en mamma är lite tunn på sina ställen, men å andra sidan orkar man därför igenom boken. Och jag vill genast köpa tre kopior och skänka till några av mina vänner som jag faktiskt tycker behöver läsa den här boken. Det får ändå ses som ett mycket gott betyg. Intressant, Hanne Kjöller.

Inga kommentarer: